Skriv in din sökning här

Verksamhetsberättelse 2006

Verksamhetsberättelse för Näshults Rödakorskrets 2006

Styrelsen har under året bestått av Ordföranden Marie Schön, Kassör Anita Nyström, Sekreterare Ulla Sigfridsson samt Ingrid Wester, Anna-Greta Sköld, Mats Löfgren, Nils Andersson och Elisabeth Karlsson.
Revisorer har varit Lars Bäckström och Sven Karlsson med Otto Koch som ersättare
Årsmötet hölls den 26 mars 2006 i sockenstugan då vi bjöd på tipspromenad och våfflor. Styrelsen har varit samlad fem gånger under året varav två styrelsemöten. Kretsen har varit representerad vid Vetlanda samarbetsråd (17/1 och 25/9)och vid Sockenrådet.
Kretsen är presenterad på Näshults hemsida och under året har information om olika arrangemang refererats om på hemsidan.
Under mars månad visades en utställning om Nepal i Vetlanda Bibliotek. Marie har hållit i en studiecirkel om Nepal med deltagare från höglandskretsarna.
I våras (23/5) fick eleverna vid Näshults skola visa upp sina kunskaper för Röda Korsets nepalesiska representanter som kommit på besök. De blev mycket överraskade av att höra de svenska barnen hälsa på nepalesiska och sjunga en nepalesisk sång för dem. De var också mycket imponerade av barnens kunskaper om deras land och Röda Korsets arbete där.
En onsdag i juli var det som vanligt Röda Korsets tur att ta ansvar för fikat vid Minigolfbanan.
I samband med Vetlandadagarna var Rödakorskretsen representerad vid Sockenrådets informationsstånd lördagen den 9 september i Vetlanda. På söndagen den 10:e bjöd kretsen in till en trivsam dag i Näshults Sockenstuga. Det bjöds på äppelkaka med vaniljsås, tipspromenad och information om samarbetet med Nepal.
Den 17 september, på valdagen, stod kretsens styrelsemedlemmar vid vallokalen med sparbössor för Krigets offer (2830:-) och Valinsamlingen ( 1500:-).
Vid insamlingen för Världens barn placerades en sparbössa i affären. Anna Greta. gick själv en runda med sparbössan och fick ihop en hel del (totalt 900 kronor) som kunde läggas till insamlingen i Vetlanda.
Den 26 november samlades styrelsen hos Ingrid Wester till ett arbetsmöte då brev med lite olika innehåll lades i kuvert för utdelning till alla hushåll i Näshults socken. Medlemmar som betalat sin avgift fick information, ett tack för engagemanget och en inbjudan till Luciafirandet. Medlemmar som inte betalat sin avgift fick detsamma men en påminnelse om betalningen. Övriga fick istället en vädjan om medlemskap tillsammans med informationen och inbjudan till Luciafirandet. Breven delades sedan ut av styrelsens medlemmar.
Söndagen den 10 december anordnades traditionsenligt årets Luciafest med auktion i Bygdegården. Årets lucia var Malin Laine som fick ta emot luciasmycket av Ulf Söderström. Ola Svebäck var auktionsutropare och Lena Danielsson höll i Luciaprogrammet som skolans elever framförde. Auktionen inbringade 7 900 kronor vilket var något lägre än fjolårets resultat. Många gåvor var som vanligt skänkta. Nettot som blev 4 500 kronor gick till Röda Korsets projekt i Nepal. Näshults Röda Korskrets tackar alla för en strålande insats. Vi gläds åt att vi ännu en gång kunnat göra världen till en lite bättre plats att leva i.
Vi har också bidragit med 3 000 kronor till Julinsamlingen.